بیماری ها

درمان اسهال ناشی از استرس

درمان اسهال ناشی از استرس

اختصاصی فارمافوری: استرس یک واکنش طبیعی بدن به فشار یا یک تهدید درک شده است. کمی استرس می تواند چیز خوبی باشد، زیرا می تواند به ایجاد انگیزه در فرد، تمرکز ذهن و بهبود عملکرد کمک کند. با این حال، استرس بیش از حد یا مزمن می تواند بر سلامت روانی و جسمی فرد تأثیر بگذارد. استرس می تواند طیف گسترده ای از علائم، از جمله مشکلات گوارشی، مانند اسهال را ایجاد کند. در این مقاله به بررسی علل و علائم اسهال ناشی از استرس می پردازیم. ما همچنین نکاتی را در مورد نحوه درمان اسهال ناشی از استرس ارائه می دهیم.

 

علائم

زمانی که فرد احساس استرس می کند ممکن است دچار مشکلات گوارشی شود.

اسهال اصطلاح پزشکی برای مدفوع شل و آبکی است و نشانه یک مشکل اساسی است نه یک بیماری به خودی خود.

 

برخی از علائمی که ممکن است همراه با اسهال باشد عبارتند از:

درد و گرفتگی شکم

نیاز فوری به تخلیه روده

از دست دادن کنترل روده

اسهال ممکن است حاد یا مزمن باشد. اسهال حاد تنها ۱ تا ۲ روز طول می کشد، در حالی که اسهال مزمن برای ۴ هفته یا بیشتر ادامه می یابد. افرادی که اسهال مزمن را تجربه می کنند باید با پزشک مشورت کنند تا علت اصلی آن مشخص شود.

 

علل

اکثر افراد در طول زندگی خود اسهال را تجربه می کنند. برخی از علل بالقوه اسهال عبارتند از:

استرس، اضطراب یا عصبی بودن

داروهای خاص

مسمومیت غذایی یا گاستروانتریت

عدم تحمل غذایی

بیماری سلیاک

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

بیماری التهابی روده (IBD)

تیروئید پرکار

سرطان روده

 

علل اسهال ناشی از استرس

استرس و اضطراب می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت دستگاه گوارش فرد داشته باشد.

بدن انسان یک واکنش فیزیکی طبیعی به تهدیدات درک شده در محیط دارد. وقتی مغز تهدیدی را تشخیص می‌دهد، هورمون‌هایی ترشح می‌کند که ضربان قلب را افزایش می‌دهند و فشار خون را بالا می‌برند. مردم از این فرآیند به عنوان پاسخ “جنگ یا گریز” یاد می کنند.

مغز همچنین سیگنال‌های استرس را از طریق سیستم عصبی سمپاتیک به روده می‌فرستد که احساس مشخصه پرواز پروانه‌ها را در معده ایجاد می‌کند.

روده با ترشح هورمون های خود به این سیگنال ها پاسخ می دهد. این هورمون ها حرکات را در معده و روده کوچک کند می کنند، در حالی که حرکات در روده بزرگ را تسریع می کنند. بدن این کار را برای دفع سموم مضر انجام می دهد، اما نتیجه این فرآیند اسهال است.

اگر استرس علت اسهال فرد باشد، ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کند:

سردرد
تنش عضلانی
خستگی
بی قراری
تحریک پذیری
غمگین شدن
افسردگی
مشکلات خواب
تغییر در میل جنسی

 

درمان اسهال ناشی از استرس

فردی که اسهال ناشی از استرس را تجربه می کند، علاوه بر مدیریت استرسی که باعث ایجاد آنها شده است، باید علائم فیزیکی را نیز درمان کند.

 

درمان اسهال

بیشتر دوره های اسهال فقط چند روز طول می کشد و نیازی به درمان دارویی ندارد. با این حال، مراحل زیر می تواند به کاهش اسهال و علائم مرتبط با آن کمک کند و به بهبودی فرد کمک کند.

 

بدن را هیدراته نگه دارید:

وقتی فردی اسهال دارد، روده کوچک و روده بزرگ او آنطور که باید مواد معدنی و مایعات را جذب نمی کند. این اختلال می تواند منجر به کم آبی بدن شود. افراد می توانند با نوشیدن آب فراوان و مصرف آب میوه ها و سوپ های خاص هیدراتاسیون بدن خود را افزایش دهند. برخی از آب میوه ها حاوی پتاسیم بسیار مورد نیاز هستند، در حالی که سوپ ها می توانند جایگزین سدیم از دست رفته شوند.

مقدار کمی کربوهیدرات ساده بخورید:

خوردن کربوهیدرات های ملایم مانند برنج پخته شده و ماکارونی، راه مفیدی برای رساندن مایعات به بدن است. کربوهیدرات های ملایم نیز به راحتی قابل هضم هستند.

از غذاهای پر ادویه پرهیز کنید:

غذاهای پر ادویه می توانند فشار بیشتری بر دستگاه گوارش وارد کنند و به طور بالقوه اسهال را بدتر یا طولانی تر کنند.

داروهای بدون نسخه برای کاهش دفعات دفع مدفوع در مراحل اولیه اسهال در دسترس هستند. این داروها برای نوزادان و کودکان خردسال مناسب نیستند.

مدیریت استرس:

استرس مزمن می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود. با این حال، راه های زیادی برای مدیریت استرس و ایجاد انعطاف پذیری در برابر محرک های ایجاد کننده آن وجود دارد. مردم اغلب می توانند این کار را با موارد زیر انجام دهند:

شناسایی محرک‌های استرس:

یک فرد می‌تواند از یک دفترچه برای ثبت استرس خود و موقعیت‌هایی که در آن رخ می‌دهد استفاده کند. هنگامی که یک فرد محرک های استرس خود را شناسایی کرد، می تواند اقداماتی را برای مقابله با آنها انجام دهد.

برداشتن گام‌های کوچک برای کاهش تأثیر محرک‌های استرس:

این امر ممکن است شامل تمرین تنفس، شمارش آهسته تا ۱۰ یا استراحت موقت از عامل استرس‌زا باشد.

انجام فعالیت هایی که استرس را کاهش می دهد:

فعالیت های ساده مانند یوگا، گذراندن وقت در طبیعت و حمام آب گرم می تواند به کاهش استرس کمک کند.

حفظ یک سبک زندگی سالم:

این امر شامل تغذیه سالم، ورزش منظم و خواب کافی است.

اجتناب از استفاده از راه حل های سریع:

الکل، تنباکو و سایر مواد ممکن است به طور موقت علائم استرس را بپوشانند، اما در دراز مدت باعث آسیب بیشتر می شوند.

دریافت حمایت از خانواده و دوستان:

صحبت راجع به نگرانی ها با دیگران می تواند به کاهش بار ذهنی فرد کمک کند. همچنین می‌تواند دیدگاهی بیرونی در مورد آنچه که او را آزار می‌دهد و اینکه چگونه با آن برخورد می‌کند به او بدهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اکثر دوره های اسهال نسبتاً بی ضرر هستند. با این حال، اسهال شدید یا مداوم گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد. افراد در صورت تجربه هر یک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنند:

اسهال بیش از ۲ روز در بزرگسالان یا بیش از ۲۴ ساعت در کودکان

نشانه های کم آبی بدن

درد شدید شکم

مدفوع حاوی خون یا چرک

مدفوع هایی که سیاه یا قیری به نظر می رسند

همچنین افرادی که از دارو استفاده می کنند و نگران هستند که اسهال از عملکرد صحیح آن جلوگیری کند، باید به پزشک مراجعه کنند.

اسهال ناشی از استرس معمولاً پس از پایان رویداد استرس زا فروکش می کند. با این حال، در صورتی که فرد دچار حملات طولانی یا مکرر استرس یا اسهال ناشی از استرس شود، باید به پزشک مراجعه کند. پزشک ممکن است تغییرات سبک زندگی،  یا داروها را برای کمک به مدیریت استرس یا اضطراب توصیه کند.

 

این متن توسط تحریریه فارمافوری با استفاده از منابع متعدد تهیه و تالیف شده است. بازنشر آن تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.