بهترین مکمل ها

پپتیدها چه هستند؟ / آنچه در مورد پپتیدها باید بدانید

پپتیدها چه هستند

اختصاصی فارمافوری: پپتیدها چه هستند؟ پپتیدها نسخه های کوچکتری از پروتئین ها هستند. بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی حاوی پپتیدهای مختلف برای مصارف گوناگون هستند، مانند خواص بالقوه ضد پیری، ضد التهابی یا عضله سازی.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که برخی از انواع پپتیدها می توانند نقش مفیدی در کند کردن روند پیری، کاهش التهاب و از بین بردن میکروب ها داشته باشند.

افراد ممکن است پپتیدها را با پروتئین اشتباه بگیرند. هم پروتئین و هم پپتید از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند، اما پپتیدها حاوی اسیدهای آمینه بسیار کمتری نسبت به پروتئین ها هستند. مانند پروتئین ها، پپتیدها به طور طبیعی در غذاها وجود دارند.

با توجه به مزایای بالقوه پپتیدها برای سلامتی، مکمل‌های زیادی در دسترس هستند که حاوی پپتیدهایی هستند که تولیدکنندگان آن‌ها را از مواد غذایی یا مصنوعی ساخته‌اند.

برخی از محبوب‌ترین پپتیدها شامل پپتیدهای کلاژن برای ضد پیری و سلامت پوست و مکمل‌های پپتید کراتین برای عضله‌سازی و افزایش عملکرد ورزشی است.

در این مقاله، مزایای بالقوه و عوارض جانبی مکمل های پپتیدی را مورد بحث قرار می دهیم.

پپتیدها چیست؟

پپتیدها ممکن است به ایجاد قدرت و توده عضلانی کمک کنند.

پپتیدها رشته های کوتاهی از اسیدهای آمینه هستند که معمولاً از ۲ تا ۵۰ اسید آمینه تشکیل شده اند. اسیدهای آمینه نیز بلوک های سازنده پروتئین ها هستند، اما پروتئین ها حاوی مقدار بیشتری هستند.

پپتیدها ممکن است برای بدن راحت‌تر از پروتئین‌ها جذب شوند، زیرا کوچک‌تر و تجزیه‌تر از پروتئین‌ها هستند. آنها می توانند راحت تر به پوست و روده نفوذ کنند که به آنها کمک می کند تا سریعتر وارد جریان خون شوند.

پپتیدهای موجود در مکمل‌ها ممکن است از منابع پروتئین گیاهی یا حیوانی با حاصل شوند، از جمله:

تخم مرغ

شیر

گوشت

ماهی و صدف

لوبیا و عدس

سویا

جو دوسر

دانه کتان

دانه شاهدانه

گندم

دانشمندان بیشتر به پپتیدهای فعال زیستی یا آنهایی که تأثیر مفیدی بر بدن دارند و ممکن است تأثیر مثبتی بر سلامت انسان بگذارند، علاقه دارند.

پپتیدهای فعال زیستی مختلف خواص متفاوتی دارند. اثراتی که آنها روی بدن می گذارند به دنباله آمینو اسیدهای آنها بستگی دارد.

برخی از رایج ترین مکمل های پپتیدی موجود عبارتند از:

پپتیدهای کلاژن، که ممکن است برای سلامت پوست مفید باشد و اثرات پیری را معکوس کند.

پپتیدهای کراتین، که ممکن است قدرت و توده عضلانی ایجاد کند.

برخی از افراد ممکن است پپتیدها و هورمون های پپتیدی دیگر را برای تقویت فعالیت ورزشی مصرف کنند. با این حال، آژانس جهانی ضد دوپینگ بسیاری از این موارد، از جمله فولیستاتین، پپتیدی که رشد عضلات را افزایش می دهد، ممنوع کرده است.

موارد استفاده و فواید

از مزایای احتمالی پپتیدها می توان به کاهش التهاب، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و جلوگیری از تشکیل لخته خون اشاره کرد.

تحقیقات نشان می دهد که پپتیدهای فعال زیستی ممکن است این مزایا را داشته باشند:

کاهش فشار خون بالا

کشتن میکروب ها

کاهش التهاب

جلوگیری از تشکیل لخته های خون

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند

مردم اغلب از پپتیدها برای دستیابی به مزایای زیر استفاده می کنند:

کند کردن روند پیری

کلاژن یک پروتئین در پوست، مو و ناخن است. پپتیدهای کلاژن پروتئین های کلاژنی هستند که بدن می تواند راحت تر آنها را جذب کند. مصرف پپتیدهای کلاژن ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد و روند پیری را کند کند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که مکمل های غذایی حاوی پپتیدهای کلاژن می توانند چین و چروک های پوست را درمان کنند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که این مکمل ها همچنین ممکن است خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست را بهبود بخشند.

پپتیدها ممکن است تولید ملانین را تحریک کنند، رنگدانه پوست، که ممکن است محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید را بهبود بخشد.

لوازم آرایشی ضد پیری موضعی همچنین می توانند حاوی پپتیدهایی باشند که سازندگان ادعا می کنند می تواند چین و چروک را کاهش دهد، به سفت شدن پوست کمک کند و جریان خون را افزایش دهد.

بهبود بهبود زخم

از آنجایی که کلاژن جزء حیاتی پوست سالم است، پپتیدهای کلاژن ممکن است بهبود سریعتر زخم را تسهیل کنند.

پپتیدهای زیست فعال همچنین می توانند التهاب را کاهش دهند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند که می تواند توانایی بدن را برای بهبودی بهبود بخشد.

تحقیقات در حال حاضر در مورد پپتیدهای ضد میکروبی ادامه دارد، که ممکن است بهبود زخم را نیز بهبود بخشد. داشتن سطوح بسیار بالا یا بسیار پایین برخی از پپتیدهای ضد میکروبی ممکن است به اختلالات پوستی مانند پسوریازیس، روزاسه و اگزما کمک کند.

جلوگیری از از دست دادن استخوان مرتبط با افزایش سن

تحقیقات حیوانی مصرف متوسط ​​پپتیدهای کلاژن را با افزایش توده استخوانی در موش‌های در حال رشد که ورزش دویدن نیز انجام می‌دادند، مرتبط می‌داند.

این مطالعه ممکن است به پپتیدهای کلاژن اشاره کند که روشی مفید برای مقابله با تحلیل استخوان مرتبط با افزایش سن است. با این حال، تحقیقات بیشتری به خصوص در مورد انسان ضروری است.

ایجاد قدرت و توده عضلانی

برخی از تحقیقات روی افراد مسن نشان می دهد که مکمل های پپتید کلاژن می توانند توده و قدرت عضلانی را افزایش دهند. در این مطالعه، شرکت کنندگان مصرف مکمل را با تمرین مقاومتی ترکیب کردند.

پپتیدهای کراتین همچنین ممکن است قدرت را بهبود بخشد و به عضله سازی کمک کند.

در حالی که علاقه مندان به تناسب اندام سال هاست از پودرهای پروتئین کراتین استفاده می کنند، پپتیدهای کراتین در حال افزایش است.

این پپتیدهای خاص ممکن است برای بدن راحت تر هضم شوند، به این معنی که ممکن است مشکلات گوارشی کمتری نسبت به پروتئین های کراتین ایجاد کنند.

اثرات جانبی

فرد باید همیشه مکمل ها را از یک داروخانه معتبر خریداری کند.

برای افراد سالم، بعید است که مکمل های پپتید عوارض جانبی جدی ایجاد کنند، زیرا شبیه پپتیدهای موجود در غذاهای روزمره هستند.

مکمل های پپتیدی خوراکی ممکن است وارد جریان خون نشوند زیرا بدن ممکن است آنها را به اسیدهای آمینه منفرد تجزیه کند.

در جریان یک مطالعه که در آن زنان مکمل پپتید کلاژن خوراکی را به مدت ۸ هفته مصرف کردند، محققان هیچ واکنش نامطلوبی را مشاهده نکردند.

با این حال، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مکمل ها را به همان روشی که داروها انجام می دهد، تنظیم نمی کند. در نتیجه، افراد باید در مصرف هر گونه مکمل احتیاط کنند.

کرم ها و پمادهای موضعی حاوی پپتید ممکن است علائم پوستی مانند حساسیت پوستی، بثورات و خارش ایجاد کنند.

افراد باید همیشه از یک داروخانه معتبر خرید کنند و در صورت بروز واکنش های نامطلوب، مصرف را قطع کنند.

همچنین، قبل از مصرف مکمل‌های پپتیدی یا استفاده از محصولات موضعی حاوی پپتید، ایده خوبی است که با پزشک صحبت کنید.

کسانی که باردار هستند، شیر می دهند، دارو مصرف می کنند، یا با بیماری خاصی زندگی می کنند باید تا زمانی که با پزشک خود صحبت نکنند، از استفاده از پپتیدها خودداری کنند.

نحوه استفاده

زمان و دوز مکمل های پپتیدی بسته به نوع و برند متفاوت خواهد بود.

هنگام مصرف مکمل های پپتیدی یا استفاده از کرم ها یا لوسیون های پپتید موضعی، همیشه دستورالعمل های بسته را دنبال کنید. هرگز از اندازه توصیه شده تجاوز نکنید. در صورت بروز عوارض جانبی مصرف را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

جمع بندی

پپتیدها به طور طبیعی در غذاهای غنی از پروتئین وجود دارند. مصرف مکمل های پپتیدی یا استفاده از منابع موضعی پپتیدها ضروری نیست.

با این حال، برخی از افراد ممکن است بخواهند از پپتیدهای کلاژن با هدف کند کردن روند پیری استفاده کنند. برخی دیگر ممکن است پپتیدهای کراتین را برای ساخت عضله و قدرت مصرف کنند.

هنوز شواهد محدودی وجود دارد که نشان دهد این محصولات مؤثر هستند، و تحقیقات بسیار بیشتری برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی آنها به طور کامل لازم است.

تحقیقات در مورد پپتیدها در مراحل اولیه است و در آینده، دانشمندان ممکن است مزایای سلامتی انواع مختلف پپتیدها را کشف کنند. تا آن زمان، افراد باید در مصرف هر مکمل احتیاط کنند و پیش از آن در مورد فواید و خطرات احتمالی با پزشک خود صحبت کنند.

این متن توسط تحریریه فارمافوری با استفاده از منابع متعدد تهیه و تالیف تهیه شده است. بازنشر آن تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.