رژیم غذایی

چگونه اشتها را تحریک کنیم؟

چگونه اشتها را تحریک کنیم

اختصاصی فارمافوری: چگونه اشتها را تحریک کنیم؟ محرک های اشتها داروها، مکمل ها یا سایر موادی هستند که احساس گرسنگی را در فرد افزایش می دهند. یک محرک اشتها به عنوان یک اشتها زا نیز شناخته می شود.

برخی از تولید کنندگان به طور خاص داروهای خود را برای افزایش اشتها به بازار عرضه می کنند. دیگران به سادگی این را به عنوان یک عارضه جانبی دارند.

اگرچه بسیاری از افراد افزایش اشتها را منفی می دانند، اما برخی از افراد ممکن است نیاز به تحریک میل خود به خوردن داشته باشند.

برخی از بیماری ها – مانند سرطان، شرایط روانی و افزایش سن – می تواند به کاهش وزن ناخواسته به دلیل کاهش اشتها منجر شود. کاهش وزن بیش از حد می تواند بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

در این مقاله، چندین محرک اشتها، از داروها و مکمل‌ها گرفته تا تغییر سبک زندگی را فهرست می‌کنیم.

داروها

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) سه داروی زیر را برای استفاده به عنوان محرک اشتها تایید کرده است:

مژسترول استات

تعدادی از داروهای تایید شده برای استفاده به عنوان محرک اشتها وجود دارد.

Megestrol یک داروی مبتنی بر پروژسترون است که پزشکان می توانند برای افزایش اشتها در افراد مبتلا به بی اشتهایی، سرطان، یا ایدز تجویز کنند.

همچنین ممکن است سرطان سینه و سرطان آندومتر را درمان کند. این دارو به صورت مایع یا قرص موجود است.

عوارض جانبی مژسترول استات شامل ناراحتی معده، تغییرات خلقی و مشکلات خواب است. واکنش های جدی شامل تورم به دلیل تجمع مایع در بافت ها، شروع یا بدتر شدن دیابت و لخته شدن خون است.

اکساندرولون

اکساندرولون یک استروئید خوراکی است که به افراد کمک می کند پس از جراحی، ضربه یا عفونت مزمن وزن خود را افزایش دهند.

شایع ترین عوارض جانبی اکساندرولون عبارتند از:

آکنه

تغییرات در میل جنسی

صدای عمیق

رشد بیش از حد مو

سیکل قاعدگی نامنظم

تغییرات خلق و خوی

ناراحتی معده

همچنین می‌تواند باعث افزایش آنزیم‌های کبدی (که پس از قطع مصرف دارو به حالت عادی باز می‌گردد) و کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا یا سطح کلسترول “خوب” را ایجاد کند.

Dronabinol

Dronabinol  یک کانابینوئید است که پزشکان می توانند برای کمک به درمان بی اشتهایی مرتبط با ایدز تجویز کنند.

همچنین می تواند اشتها را در افراد مبتلا به سرطان افزایش دهد و همچنین حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهد.

Dronabinol  به صورت کپسول خوراکی در دسترس است. برخی از شایع ترین عوارض جانبی آن عبارتند از:

گیجی

سرگیجه

خواب آلودگی

توهمات

احساس ناخوشی

سایر داروها

اگرچه مژسترول استات، اکساندرولون و درونابینول تنها داروهایی هستند که FDA آنها را به عنوان محرک اشتها تایید کرده است، برخی از داروها عوارض جانبی افزایش اشتها را دارند.

برخی از پزشکان ممکن است به همین دلیل آنها را بدون برچسب یا برای هدف اصلی آنها تجویز کنند. از جمله:

 

داروهای ضد افسردگی مانند میرتازاپین

کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون و دگزامتازون

مکمل

برخی مکمل ها مانند امگا ۳ ممکن است به افزایش اشتها کمک کنند

برخی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله روی و ویتامین B-1 می توانند اشتها را افزایش دهند. با این حال، اینها معمولاً فقط در صورتی کار می کنند که فرد کمبود این مواد مغذی داشته باشد.

سایر مکمل ها، مانند اسیدهای چرب امگا ۳، ممکن است اشتها را افزایش دهند.

همچنین، بسیاری از حامیان ناتوروپاتی ادعا می‌کنند که گیاهان تلخ می‌توانند میل فرد را به خوردن افزایش دهند.

فلز روی

کمبود روی می تواند علائمی مانند از دست دادن اشتها و عملکرد ضعیف سیستم ایمنی ایجاد کند. همچنین ممکن است باعث تغییر در درک چشایی، کندی بهبودی و ریزش مو شود.

تحقیقاتی در حیوانات نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های روی ممکن است اشتها را در افراد مبتلا به کمبود روی تحریک کند.مکمل یونی زینک(روی) سوییس یکی از بهترین منابع روی و سایر ویتامین ها میباشد که ازطریق وبسایت فارمافوری در دسترس شما قرار گرفته است

ویتامین B-1

همچنین به عنوان تیامین شناخته می شود، ویتامین B-1 برای رشد و نمو ضروری است..کپسول ویتامین ب۱ پلاس یوروویتال فارمافوری

کمبود ویتامین B-1 معمولاً باعث کاهش اشتها، کاهش وزن، سردرگمی و سایر علائم عصبی می شود.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ از چربی های ضروری در رژیم غذایی انسان هستند.

برخی از تحقیقات نشان می دهد که چربی های امگا ۳ بر پایه دریایی ممکن است اشتها و میل فرد را به خوردن بهبود بخشد. روغن ماهی و ماهی های چرب مانند سالمون منابع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.پیشنهاد فارمافوری شربت امگا۳ پلاس یوروویتال میباشد.لطفا بررسی کنید

گیاهخواران و وگان ها ممکن است بخواهند مکمل های امگا ۳ مبتنی بر جلبک را امتحان کنند.

گیاهان تلخ

طرفداران طبیعت درمانی ممکن است گیاهان تلخ مزه یا “تلخ” را به افرادی که می خواهند اشتها یا هضم خود را بهبود بخشند توصیه کنند. بسیاری از مردم در سراسر جهان معمولاً از این گیاهان برای حمایت از فعالیت دستگاه گوارش فوقانی استفاده می کنند.

به عنوان مثال می توان از جنس و افسنطین نام برد. افرادی که کنجکاو هستند از گیاهان تلخ برای تحریک اشتهای خود استفاده کنند، باید به متخصص طب طبیعی مراجعه کنند.

نکات و ترفندهایی برای تحریک اشتها

تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی زیر ممکن است به برخی افراد کمک کند اشتهای خود را به طور طبیعی افزایش دهند:

 

ورزش

ورزش منظم میزان انرژی سوزانده شده را افزایش می دهد. به نوبه خود، این می تواند نیاز بدن به سوخت را افزایش دهد که سطح گرسنگی را افزایش می دهد.

 

وعده های غذایی را برنامه ریزی و آماده کنید

برنامه ریزی صحیح می تواند به افراد کمک کند تا کالری کافی در روز مصرف کنند. برای انجام این کار:

خوردن شش تا هشت وعده غذایی کوچک در روز را به جای سه وعده غذایی بزرگ در نظر بگیرید.

زمانی از روز را که اشتها بیشتر است را مشخص کنید و در آن زمان غذا بخورید.

سعی کنید وعده های غذایی و میان وعده ها را در ساعات مشخصی هر روز بخورید، حتی زمانی که گرسنه نیستید.

با قرار دادن میوه، آجیل و سایر غذاهای مغذی در اطراف خانه، میان وعده های منظم را غنی تر کنید.

از کسی بخواهید که در برنامه ریزی و تهیه وعده های غذایی کمک کند.

غذاها را هوشمندانه انتخاب کنید

از پر کردن غذاهای پر فیبر و کم کالری در هر وعده خودداری کنید. افراد می توانند در مورد مزایای رژیم غذایی کم فیبر با پزشک صحبت کنند.

میوه های شیرین را به میلک شیک ها و دسرها اضافه کنید تا طعم و مواد مغذی را افزایش دهید.

هر روز مقداری کالری بنوشید، به شکل اسموتی، شیک پروتئینی یا نوشیدنی های مکمل غذایی پرکالری خاص.

سعی کنید پروتئین ها را ۱ ساعت پس از بیرون آوردن از یخچال بخورید. برخی از افراد طعم غذاهای پروتئینی را در دمای اتاق ترجیح می دهند.

وعده های غذایی را لذت بخش تر کنید

برای انجام این کار، افراد می توانند یک یا چند مورد از موارد زیر را امتحان کنند:

غذاهای خوشمزه و لذت بخش را انتخاب کنید.

با گیاهان، ادویه جات ترشی جات، سس ها یا مارینادها طعم را اضافه کنید.

از چاشنی ها و غذاهای رنگارنگ برای جذاب تر کردن وعده های غذایی استفاده کنید.

منو را به طور منظم تغییر دهید تا از خوردن یک غذای خاص خسته نشوید.

هنگام آشپزی یا غذا خوردن، یک برنامه تلویزیونی یا فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید.

هنگام تهیه غذا یا غذا خوردن، موسیقی پخش کنید.

جدول را با استفاده از تنظیمات مکان مورد علاقه تنظیم کنید.

بشقاب های با اندازه های مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی بهتر عمل می کند.

زمان صرف غذا را به یک رویداد اجتماعی تبدیل کنید. تحقیقات نشان می دهد که غذا خوردن با دیگران باعث افزایش مصرف غذا می شود.

توصیه هایی برای بزرگسالان مسن یا کم تحرک

افراد مسن یا افراد با تحرک محدود می توانند در مورد کاهش اشتها و کاهش وزن با چالش هایی روبرو شوند.

نکات زیر ممکن است به رفع برخی از این چالش ها کمک کند:

اگر بیرون رفتن برای تهیه مواد غذایی مشکل ساز است، از خدمات تحویل مواد غذایی یا خدمات تحویل غذا استفاده کنید.

اگر فراموش نکردن غذا خوردن مشکل است، برای زمان غذا زنگ هشدار تنظیم کنید.

برای جلوگیری از درد یا ناراحتی هنگام غذا خوردن، مطمئن شوید که پروتزها به درستی مناسب هستند.

در صورتی که درد مفاصل یا مهارت در آنها مشکل ساز است، روی ظروف تطبیقی ​​سرمایه گذاری کنید.

سعی کنید برای کمک به یک کاردرمانگر یا متخصص تغذیه مراجعه کنید.

توصیه ای برای کودکان

مراقبان می توانند سعی کنند وعده های غذایی کوچک و مکرر را برای تشویق مصرف غذای سالم فراهم کنند.

برخی از نوزادان و کودکان به دلیل از دست دادن اشتها و یا به دلایل دیگر برای خوردن دچار مشکل می شوند.

برای تشویق مصرف غذای سالم در میان نوزادان، کودکان نوپا و خردسالان:

وعده های غذایی کوچک و مکرر ارائه دهید.

هنگامی که یک نوزاد به ۴ تا ۶ ماهگی رسید، غذاهای متنوعی را معرفی کنید.

در صورت امکان به عنوان یک خانواده غذا بخورید و کودکان را در گفتگو شرکت دهید.

سعی کنید استرس را در وعده های غذایی کاهش دهید. به عنوان مثال، از تهدید یا پاداش دادن به کودکان برای وادار کردن آنها به غذا اجتناب کنید.

هنگام غذا خوردن، عواملی مانند تلویزیون و اسباب بازی را حذف کنید.

هر گونه نگرانی را با پزشک، متخصص تغذیه یا کاردرمانگر در میان بگذارید.

خلاصه

از دست دادن اشتها می تواند در نتیجه افزایش سن، بیماری های پزشکی یا عوارض جانبی داروها رخ دهد. با این حال، پرداختن به این موضوع مهم است، زیرا می تواند خطر ابتلا به بیماری و سایر عوارض را افزایش دهد.

امتحان کردن محرک های اشتها می تواند راهی موثر برای افزایش میل فرد به غذا خوردن باشد. گزینه‌ها شامل داروها، مکمل‌ها و تغییرات سبک زندگی است.

مراجعه به پزشک برای کاهش اشتها که بیش از چند روز ادامه دارد، مهم است. پزشک می‌تواند علت زمینه‌ای را تعیین کند و یک روش درمانی را توصیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *